Adam Łyczko
DUCHOWOŚĆ EUCHARYSTYCZNA JAKO DROGOWSKAZ
DLA NADZWYCZAJNYCH SZAFARZY KOMUNII ŚWIĘTEJ
W Eucharystii mamy Jezusa, Jego odkupieńczą
ofiarę, mamy Jego zmartwychwstanie, mamy dar Ducha Świętego, mamy adorację,
posłuszeństwo i uwielbienie Ojca. Jeżeli zaniedbamy Eucharystię, jak będziemy
mogli zaradzić naszej nędzy?
(EdE 60)
Eucharystia jest szczytem i źródłem życia
duchowego, jest też fundamentem i ukoronowaniem wszelkiego rodzaju duchowości. W
duchowości eucharystycznej chodzi o to, aby wewnętrzne postawy, jakie wyrabiamy
sobie w czasie celebracji Mszy świętej, przenieść w życie duchowe, trzeba
odsłonić znaki, obrzędy i słowa z płaszczyzny obrzędowej
(Za: RE 20-31),
bo właśnie one stanowią zasadnicze treści i elementy składowe duchowości
eucharystycznej.
1. SŁUCHANIE JAKO OTWARCIE SIĘ NA ŁASKĘ BOGA
Aby słowo Boże dotknęło życia i je oświeciło,
potrzeba trzech rzeczy: odpowiedniego przygotowania, pobożnego wysłuchania i
medytacyjnego milczenia
(MND 13).
Przygotowanie, to także otwarcie się na natchnienie Ducha Świętego, który
prowadzi nas do całej prawdy; tej, którą trzeba poznawać, lecz także do tej,
którą trzeba czynić. Medytacyjne milczenie jest bardzo istotna pomocą do
kontemplacji prawd, które kryją się za słowami. Milczenie wpisane zostało w
powołanie człowieka wezwanego do świętości (Zwraca na to uwagę Jan Paweł II:
„Wezwanie do świętości zostaje przyjęte i może być rozwijane jedynie w milczeniu
i adoracji przed obliczem nieskończonej transcendencji Boga"
(VC 38);
„Wszyscy, wierzący i niewierzący, musza nauczyć się milczenia, które pozwoli
Bogu mówić, kiedy i jak zechce, a nam rozumieć jego słowo”
(Orientalne Lumene, 16).
Postawy słuchania żądał Bóg już od narodu
wybranego: Szema Israel - Słuchaj Izraelu
(Pwt 6,4)
Patriarcha Mojżesz tak mówił z łoża śmierci: I będą te słowa, która ja dziś
tobie przekazuję, w sercu twoim, i będziesz je wtłaczał w pamięć swoim synom, i
będziesz o nich rozmyślał siedząc w twoim domu, i idąc drogą, i kładąc się spać,
i wstając
(Pwt 6,7).
Wsłuchiwanie się w głos Boga
stanowiło od zawsze o istocie życia duchowego człowieka. Postawa słuchania oznacza otwarcie się na
Boga, który przemawia przez znaki czasu. „Słowo Boże jest pierwszym źródłem
wszelkiej duchowości chrześcijańskiej. Umacnia osobistą więź z żywym Bogiem oraz
z Jego zbawczą i uświęcającą wolą”. Człowiek nie umie i nie chce słuchać: ani
innych, ani Boga. Słuchanie pomaga poznawać i uczy samodzielnego wyboru.
Człowiek nie chce jednak uznać swojej niewystarczalności, potrzeby uzupełnienia
swojej wiedzy. Postawa słuchania prowadzi do posłuszeństwa i
przypomina podstawową prawdę o zależności człowieka od Boga i od innych ludzi.
2. NAWRÓCENIE JAKO POSTAWA
Postulat nawrócenia występuje nie tylko na
początku Mszy świętej, w akcie pokuty, ale przewija się też przez całą akcję ( w
Chwała na wysokości, Baranku Boży i Panie, nie jestem godzien). Eucharystia,
choć nie zastępuje spowiedzi sakramentalnej, pobudza do nawrócenia i oczyszcza
serce człowieka świadomego własnej grzeszności. Wołanie o nawrócenie stanowi
centrum przepowiadania Jezusa; w nawróceniu chodzi o odwrócenie się od zła, a
zwrócenie ku Bogu. Nawrócenie jest zmianą kierunku. Charakteryzuje się ono
trzema cechami: jest wewnętrzne, ciągłe ( długoterminowe) i dyskretne. Jako wierzący musimy pamiętać, że nie jest
ono dziełem człowieka, ale darem Boga i tworzy nową szansę dobra. Bóg w swym
miłosierdzi musi się najpierw zwrócić ku człowiekowi, aby ten mógł zwrócić się
do Boga. Jego miłosierdzie prowadzi do kratek konfesjonału, do pojednania z
Bogiem i ludźmi. „Nie tylko Pokuta prowadzi do Eucharystii, ale także
Eucharystia do Pokuty. Kiedy bowiem uświadamiamy sobie, kim jest Ten, którego w
Komunii eucharystycznej mamy przyjmować, rodzi się w nas niejako spontaniczne
poczucie niegodności, rodzi się także żal za nasze grzechy potrzeba wewnętrznego
oczyszczenia"
(DC 7).
3. WYMIAR PAMIĄTKI EUCHARYSTYCZNEJ
Czyńcie to na moją pamiątkę!
(1Kor 11,24)
po słowach ustanowienia Eucharystii znajduje się modlitwa nazywana anamnezą lub
pamiątką. Nie chodzi tu tylko o zwyczajne wspominanie wydarzeń z przeszłości,
lecz o głoszenie cudów, jakich Bóg dokonał dla ludzi. Eucharystia w sensie
specyficznym jest „pamiątką” śmierci i zmartwychwstania Pana. W niej dokonuje
się pamiątka całej historii zbawienia, zapowiadanej w Starym Przymierzu.
Pamiętać, znaczy tak przywoływać w sercu
minione wydarzenia, jak i celebrować obecność. „Upamiętnienie” eucharystyczne,
przechodząc od celebracji do naszych postaw życiowych, prowadzi nas do
pamiętania o wszystkich darach otrzymanych od Boga w Chrystusie. Tylko
Eucharystia, prawdziwe upamiętnienie paschalnej tajemnicy Chrystusa, zdolna jest
zachować w nas żywą pamięć Jego miłości.
4. EUCHARYSTIA JAKO OFIARA
Jezus ustanawiając Eucharystię, nie
ograniczył się jedynie do powiedzenia: To jest ciało moje , to jest krew moja,
lecz dodał: które za was będzie wydane… która za was będzie wylana
(Mt 26,28; Łk 22,19-20).
Jasno wyraził, że ma to wartość ofiarniczą. Ofiara ta wciąż się uobecnia,
trwając sakramentalnie w każdej wspólnocie, która ja sprawuje przez ręce
kapłana. Ofiara Chrystusa i
ofiara eucharystyczna są jedną ofiarą. Msza święta uobecnia ofiarę Krzyża; nie
powiększa jej, niczego jej nie dodaje ani jej nie mnoży. Uobecnia nie tylko
tajemnicę męki i śmierci Zbawiciela, lecz także tajemnicę zmartwychwstania.
Eucharystia przez swój ścisły związek z ofiarą na Golgocie, jest ofiarą, bowiem
jest ona przede wszystkim darem dla Ojca. Chrystus pragnął przyjąć duchową
ofiarę Kościoła, który jest wezwany, aby składając ofiarę Chrystusa, ofiarował
także samego siebie (Por
EdE 12-14).
W Eucharystii ofiara Chrystusa staje się także ofiarą członków jego Ciała.
Kościół prosi, aby stać się jednym ciałem i jednym duchem w Chrystusie, znakiem
tego zjednoczenia jest Komunia sakramentalna.
Spożywać Ciało i pić Krew Pańską znaczy zatem
czynić nasze życie ofiarą miłą Bogu: przez Chrystusa i w Chrystusie. Ten
ofiarniczy wymiar Eucharystii winien przeniknąć naszą codzienność.
Najcenniejszym darem jest „skruszone serce, miłość Boga i bliźniego, dzięki
czemu upodabniamy się do ofiary Chrystusa, który za nas wydał samego siebie, Owa
tajemnica miłości, którą Jezus Chrystus okazał podczas Wieczerzy Pańskiej,
umywając uczniom stopy
(RS 70).
5. DZIĘKCZYNIENIE JAKO PRZEJAW UWIELBIENIA
BOGA
Eucharystia (z greckiego eucharistein)
przypomina o dziękczynieniu. Jezus wziął chleb, dzięki czynił, łamał i dawał go
uczniom. Wydźwięk dziękczynny słychać w dialogu do Modlitwy eucharystycznej:
„Dzięki składajmy Panu Bogu naszemu”, wierni odpowiadają: „Godne to i
sprawiedliwe”. Początek Modlitwy eucharystycznej wyraża sens zjednoczenia na
modlitwie: „Zaprawdę, godne to i sprawiedliwe, słuszne i zbawienne, abyśmy
zawsze i wszędzie Tobie składali dziękczynienie, Panie, Ojcze Święty”. Formuły
te wyrażają duchową postawę, w której winniśmy trwać w czasie celebracji.
Eucharystia to „nie jeden z cennych darów, ale dar największy, dar Jego dzieła
zbawienia”
(EdE 11).
Umiejętność dziękowania za otrzymane dary jest sprawdzianem, na ile kochamy
Tego, który nas obdarował. Wdzięczność jest cnotą, która uczy nas patrzeć poza
siebie, do źródła, do prapoczątku darów. Eucharystia wychowuje nas także do
tego, byśmy jednoczyli się z dziękczynieniem, jakie wznosi się do Boga od
wszystkich wierzących w Chrystusa, a w ten sposób łączyli nasze dzięki z
dziękczynieniem samego Chrystusa.
6. OBECNOŚĆ CHRYSTUSA
Chrystus jest obecny w swoim Kościele na
wiele sposobów, ale pod postaciami eucharystycznymi ma charakter wyjątkowy
(KKK 1373).
„Stawia to Eucharystię ponad wszystkimi sakramentami i czyni z niej jakby
doskonałość życia duchowego i cel, do którego zmierzają wszystkie sakramenty. W
Największym Sakramencie Eucharystii są zawarte prawdziwie, rzeczywiście i
substancjonalnie Ciało i Krew wraz z duszą i Bóstwem Pana naszego Jezusa
Chrystusa, a więc cały Chrystus. Ta obecność nazywa się „rzeczywistą” nie z
racji wyłączności, jakby inne nie były „rzeczywiste”, ale przede wszystkim
dlatego, że jest substancjonalna i przez nią uobecnia się cały Chrystus, Bóg i
człowiek”
(KKK 1374).
Naszą wiarę w rzeczywistą obecność Chrystusa wyznajemy m.in. w bezpośrednich
wypowiedziach, które kierujemy do Pana po wysłuchaniu słowa Bożego: „Chwała
Tobie, Chryste” , oraz przez przyjęcie Jego ciała i Krwi: „Panie, nie jestem
godzien” wyrażamy ją także tonem głosu, gestami, sposobem poruszania się i całym
zachowaniem. Eucharystia powinna nas prowadzić do zawołania, jakie zabrzmiało w
ustach Apostołów po spotkaniu Zmartwychwstałego: Widzieliśmy Pana!
(J 20,25)
Przyjęcie ciała i Krwi Chrystusa jest komunią za Zmartwychwstałym. Komunia z
Chrystusem pomaga nam „dostrzec” znaki Bożej obecności w świecie.
7. DOŚWIADCZENIE KOMUNII W DUCHOWOŚCI
EUCHARYSTYCZNEJ
Szczególnym określeniem Eucharystii jest
pojęcie „komunii”, rozumianej jako wspólnota zarówno z Bogiem, jak i wspólnota
między wiernymi. Eucharystia wyraża tę wieź komunii zarówno w wymiarze
niewidzialnym, jak też w wymiarze widzialnym. Komunia niewidzialna zakłada życie
w łasce oraz praktykowanie cnót wiary, nadziei i miłości. Nie wystarczy wiara,
ale trzeba trwać w łasce uświęcającej i w miłości, pozostając w łonie Kościoła
ciałem i sercem; zachowanie niewidzialnych więzi jest ścisłym obowiązkiem
moralnym chrześcijanina, który chce uczestniczyć w sposób pełny w Eucharystii,
przyjmując Ciało i Krew Chrystusa. Eucharystia tworzy komunie i wychowuje do
komunii
(EdE 34-36.40).
Bożo-ludzki klimat ułatwia właśnie duchowe zbliżenie i zjednoczenie pomiędzy
ludźmi, którzy uczestniczą w Ofierze, która z kolei w Komunii świętej staje się
dla nich ucztą. Pierwowzorem jest zjednoczenie Apostołów wokół Chrystusa podczas
Ostatniej Wieczerzy. Zgromadzenie wszystkich w tym samym miejscu w celu
sprawowania świętych misteriów jest odpowiedzią dana Ojcu niebieskiemu, który
wzywa swoje dzieci, aby zjednoczyły się z Chrystusem w miłości Ducha Świętego.
Znak krzyża czyniony na początku Mszy świętej wskazuje, że Kościół jest ludem
zjednoczonym w imię Trójcy . Modlitwa liturgiczna, chociaż ogarnia
poszczególnych uczestników, jest zawsze sformułowana w liczbie mnogiej;
przyjmowanie tych samych postaw przez uczestników ukazuje komunię między
członkami jednego organizmu. Przyjęcie Eucharystii jest wejściem w głęboka
komunię z Jezusem, co pozwala nam antycypować w jakiś sposób niebo na ziemi.
Bliskość, jaką urzeczywistnia się „w komunii”
eucharystycznej, nie można właściwie rozumieć ani w pełni przezywać poza komunią
kościelną. Jezus w Duchu Świętym buduje Kościół jako komunie i czyni nas jednym
ciałem. Eucharystia jest epifanią komunii. Duchowość komunii to przede wszystkim
spojrzenie utkwione w tajemnicy Trójcy Świętej, która zamieszkuje w nas i której
blask należy dostrzegać także w obliczach braci żyjących wokół nas. Duchowość
komunii, to także zdolność dostrzegania w drugim człowieku przede wszystkim
tego, co jest w nim pozytywne, a co należy przyjąć i cenić jako dar Boży.
Duchowość komunii to wreszcie umiejętność „czynienia miejsca” bratu, wzajemnego
„noszenia brzemion” i odrzucania pokus egoizmu, które nieustannie nam zagrażają.
Aby Eucharystia mgła przynosić oczekiwane owoce „nie może zabraknąć podstawowych
warunków, przede wszystkim przebaczenia i wzajemnej miłości. Z Jezusem
eucharystycznym możemy czerpać zdolność miłowania i przebaczania"
(RdC 26).
8. MILCZENIE JAKO ELEMENT DUCHOWOŚCI
EUCHARYSTYCZNEJ
W rytm celebracji wpisane są zatem elementy
milczenia, podniesione do rangi obowiązku
(Por. RS 19.54; MND 18).
Zapewnia ono skupienie, modlitwę wewnętrzną i „przetrwanie” treści. Milczenie
nie jest czasem straconym, lecz wyrazem gotowości do przyjęcia i odpowiedzi
wobec Boga, który mówi i działa tu i teraz. Chwile milczenia przedłużamy poza
celebracją, kiedy trwamy przed Najświętszym Sakramentem. Jeśli słowo nie jest
zakotwiczone w milczeniu, może zmarnieć albo przemienić się w hałas, a nawet w
ogłuszenie. W społeczeństwie, które żyje w coraz większym pośpiechu,
niejednokrotnie ogłuszone przez hałas i rozpraszane przez sprawy ulotne,
odkrycie wartości milczenia jest kwestią o znaczeniu życiowym. Dlatego uczymy
się milczeć wykorzystując specyfikę doświadczenia chrześcijańskiego
(SeS 13).
9. ADORACJA JAKO FORMA POSTAWY
Adoracja – to pokorne zatrzymanie się na
duchowej rozmowie przed Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramencie; to
oparcie głowy na Jego piersi i poczucie dotknięcia nieskończoną miłością jego
serca
(Por. EdE 35). Adoracyjne
nawiedzenie Najświętszego Sakramentu jest „dowodem wdzięczności, poręką miłości
i obowiązkiem należnej czci względem Chrystusa Pana w tym że Sakramencie
obecnego"
(Paweł VI, Misterium fidei, 7).
Eucharystia wychowuje nas do tego, by z oddaniem i z czcią adorować Tego,
którego uznajemy „za Boga, za Stwórcę i Zbawiciela, za Pana i Mistrza
wszystkiego, co istnieje, za nieskończona i miłosierna Miłość”
(KKK 209).
„Pozostawajmy długo na klęczkach przed Jezusem Chrystusem obecnym w Eucharystii,
wynagradzając naszą wiarą i miłością zaniedbania, zapomnienie, a nawet zniewagi,
jakich nasz Zbawiciel doznaje w tylu miejscach na świecie"
(MND 18).
W adoracji praktyczną pomoc niosą modlitewniki, różaniec, procesja Bożego Ciała,
a nade wszystko słowo Boże.
10. RADOŚĆ FORMĄ DUCHOWOŚCI
Istota radości chrześcijańskiej polega na
duchowym uczestnictwie w radości Jezusowej. Ojciec jest Tym, który daje się
synowi całkowicie i nieustannie, z radosną żarliwością i zapałem; Syn zaś jest
Tym, który daje się Ojcu z radosnym i wdzięcznym podrywem w Duchu Świętym
(Paweł VI, Geudete In Domino, III).
Radość jest jednym z owoców Ducha Świętego
(DD 56).
Radość celebracji eucharystycznej rozszerza się na całą niedzielę.
Chrześcijańska radość pozwala nam odkrywać radość w cierpieniu Wielkiego Piątku
oczekując na radość poranka wielkanocnego/. Eucharystia uczy nas cieszyć się
razem z innymi, bez zatrzymywania tylko dla siebie radości otrzymanej w darze.
11. WYMIAR MISYJNY
Misja Kościoła jest przedłużeniem misji Chrystusa. Kościół musi czerpać duchową
moc dla wypełnienia swojej myśli z nieustannego uobecniania w Eucharystii ofiary
Krzyża i z komunii z Ciałem i Krwią Chrystusa. „Eucharystia jawi się jako źródło
i jednocześnie szczyt całej ewangelizacji, ponieważ jej celem jest zjednoczenie
ludzi z Chrystusem, a w Nim z Ojcem i z Duchem Świętym
(EdE 22).
Stąd rozesłanie, którym kończy się celebracja eucharystyczna, nie jest po prostu
zamknięciem posiedzenia czy ogłoszeniem kresu akcji liturgicznej:
błogosławieństwo, przypomina nam, że wychodzimy z kościoła z nakazem dawania
świadectwa. Wymiar misyjny Eucharystii winien przekładać się w życiu codziennym,
po wzajemnej miłości i trosce o potrzebujących zostajemy rozpoznani jako
prawdziwi uczniowie Chrystusa. Dlatego Eucharystia bywa nazywana też chlebem
misji. Zapowiedzią tego określenia jest chleb który otrzymał Eliasz, aby do
końca spełnił swoją misji, bez poddania się trudnością drogi: mocą tego
pożywienia szedł czterdzieści dni i czterdzieści nocy aż do Bożej Góry Toreb
(Krl 18,8.).
Misja polega na wiarygodnym wprowadzeniu Chrystusa we wszystkie dziedziny życia.
ZAKOŃCZENIE
Sakralna Godność posługi eucharystycznej. „Trzeba, abyśmy wszyscy, którzy jesteśmy
nadzwyczajnymi szafarzami Eucharystii, przyjrzeli się uważnie naszym czynnościom
przy ołtarzu., zwłaszcza temu, jak piastujemy w naszych rękach ów Pokarm, który
jest Ciałem naszego Boga i Pana; jak rozdajemy Komunie świętą. Te wszystkie
czynności mają swoje znaczenie. Trzeba wystrzegać się skrupulanctwa,
postępowanie nasze nie powinno nosić cech jakiegokolwiek braku poszanowania,
niepotrzebnego pośpiechu, gorszącej niecierpliwości. Naszym najwyższym
zaszczytem jest, że musimy stale pamiętać, że zostaliśmy wyjęci spośród ludzi i
zarazem postanowieni dla ludzi"
(DC 11).
Jesteśmy wzywani, by zmierzyć się z ideałem komunii, który sięga dziejów
apostolskich.
Bibliografia i objaśnienia
(OWMR) Mszał rzymski, Ogólne
wprowadzenie do Mszału rzymskiego, trzecie wydanie wzorcowe.
Komunia święta i kult tajemnicy
eucharystycznej poza Mszą świętą dostosowane do zwyczajów diecezji polskich,
Katowice 1985
(DeV) Encyklika Dominum et
Vivificantem, 18 maja 1986
(EdE) Encyklika Ecclesia de
Eucharystia, 17 kwietnia 2003
(DC) List apostolski Dominicae
Cenae, 24 lutego 1980
(MND) List apostolski Mane nobiscum
Domine, 7 października 2004
(DD) List apostolski Dies Domini,
31 maja 1998
(NMI) List apostolski Novo millenio
ineunte, 6 stycznia 2001
(SeS) List apostolski Spiritus et
Sponsa, 4 grudnia 2003
(PDV) Adhoracja posynodalna
Pastorem dabo Vobis, 25 marca 1992
(VC) Adhoracja posynodalna Vita
consecrata, 25 marca 1996
Orędzie na Światowy Dzień Misyjny 2004
Paweł VI, Encyklika Misterium FIDE (3
września 1965)
Paweł VI, Adhortacja apostolska Gaudete
In Domino (9 maja 1975)
(KKK) Katechizm Kościoła katolickiego
(RS) Kongregacja ds. Kultu Bożego i
Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja Redemptionis Sacramentum, 25 marca
2004
(RdC) Kongregacja Instytutów Życia
Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, Instrukcja Ripartire da
Cisto, 19 maja 2002
(RE) Kongregacja ds. Kultu Bożego i
Dyscypliny Sakramentów, Rok Eucharystii. Wskazania i propozycje, 15 października
2004
XI Zwyczajne Zgromadzenia Biskupów,
Instrumentum labor
|